Gå till innehåll
Tunafors Slalom

Om klubben

Välkommen till Tunafors Slalom!

Klubben är en ideell förening med ca 100 medlemmar med ca 60 aktiva åkare i åldrarna 5-18 år. Klubben har för avsikt att stötta ungdomar som vill åka och tävla i alpin utförsåkning (det finns inget krav att man måste tävla). Klubben ansvarar tillsammans med kommunen för driften av slalomanläggningen i Vilsta.

Typiska aktiviteter under året

Säsongen börjar i augusti med barmarksträning vid backstugan i Vilsta två gånger i veckan. Inomhusträningen börjar när väderleken inte tillåter utomhusträning och består av kondition och styrka.

Så fort vi fått tillräckligt med snö i backen så flyttas träningen till Vilstabacken där den är uppdelad i olika åldersgrupper. Varje grupp har träning två vardagskvällar i veckan.

Innan jul har vi ett träningsläger i fjällen i klubbens regi för att känna på riktig snö tidigt på säsongen. Vi har även ett träningsläger på snö i nov/dec skiftet och ett v.8 tillsammans med Alpina Kommitten i Södermanland.

Barnen har under säsongen möjlighet att delta i olika tävlingar i under hela vintern mellan januari till april, beroende på vilken klass man tävlar i.

Tunafors Slalom brukar stå som arrangör till en till tre tävlingar som körs i Vilstabacken.

Tävlingssäsongen avslutas med klubbmästerskap som brukar köras i månadsskiftet mars/april.

Slalomåret avslutas i maj där vi alla träffas för säsongsavslutning.

Lift och snösprutning

Föreningen är huvudansvarig för snösprutning, pistning och drift av liften i Vilstabacken. Föräldrar delas upp i lag och turas om att sköta snösprutning när väderleken tillåter och drift av liften under helger och kvällar. Pistning utförs av ett fåtal utbildade föräldrar. Kommunen sköter liften under dagtid på skolloven samt snösprutning under dagtid.

Tävlingar

Det finns ett flertal olika tävlingsklasser som man kan delta i beroende på ålder.
Tävlingarna består oftast i slalom och storslalom men de äldre ungdomarna kan även tävla i Super G och störtlopp om de vill.
Klubben arrangerar 1-3 tävlingen varje säsong i Vilstabacken och som förälder är man med och stöttar som funktionär.